Blant funnene i undersøkelsen: Mer enn en fjerdedel av de spurte mener kvinner som kler seg sexy er selv ansvarlig for eventuelle overgrep. Hver femte spurte mener kvinner som er kjent for å ha flere partnere selv må ta ansvaret for overgrep. en av fire spurte mener kvinner som ferdes på øde strekninger må ta ansvaret for overgrep. I VGs gjengivelse av undersøkelsen presiseres det ikke om kvinnene går alene på slike øde strekninger..
Norske kvinner har idag de samme formelle rettigheter som menn, men tallene i undersøkelsen gir grunn til å stille spørsmålet om kvinner rettighetene til tross kan se på seg selv som likverdige med mannen. For da er det ikke snakk om rettigheter – men holdninger.
De menn som har svart i denne undersøkelsen bygger oppunder myten om at menn ikke har forandret seg stort siden neanderthaler-tiden; om menn fikk sjansen ville de skaffe seg en kvinne (ikke partner) ved å slå henne ned med en kølle og dra henne hjem efter håret. Om neanderthalermannen faktisk var slik, vites ikke. Det kan like gjerne være et oppkonstruert bilde for å vise at mannen faktisk har utviklet seg over tid. Mannen må jo ha vært mer primitiv i tidligere tider. Eller..?
En moderne mann setter pris på kvinner som realiserer seg selv, bidrar med egen inntekt til husholdningen, og er en intelligent samtalepartner. Den moderne mannen ler gjerne litt oppgitt over menn med et mer reaksjonært kvinnesyn; de som mener at likestillingen er gått for langt – og velger seg en livspartner (eller 5) fra kulturer og samfunn der kvinnerollen er mer tradisjonell, som behandler mannen med respekt og underdanighet.
Tallene i undersøkelsen kan tyde på at menn som ler oppgitt snarere skjuler sin misunnelse overfor disse såkalt reaksjonære mennene – som faktisk ikke legger skjul på sine innerste holdninger.
Tydeligvis har ikke menns todelte oppfatning av kvinner endret seg en tøddel: Kvinnen er enten madonna – eller hore. Som kvinner drømmer om prinsen på den hvite hest drømmer mannen om madonnaen som er urørt av andre når hun vandrer fra jomfruburet av et pikeværelse og inn i ektesengen for å forenes med sin drømmeprins. For kvinner må balansegangen mellom å være madonna og hore være vanskelig. For mellom disse to kvinnerollene er det en avgrunn – som rommer forakt, nedlatenhet, og sosial fordømmelse.
I debatten om muslimske kvinners tilværelse bak chador eller niqab blir muslimske menn latterliggjort med påstander om at de ikke klarer å styre seg hvis de blir "utsatt for" en kvinnes bare ankler, legger, armer, hals eller ansikt. Hvis tallene i Amnestys undersøkelse er representative er ikke norske menn en tøddel bedre. Er det bare jeg som synes dette er forstemmende?
Hva skyldes det at norske menn mener kvinner selv må ta ansvaret om de blir voldtatt? Og som mener at vold mot kvinner ikke er noe samfunnsproblem?
Er det sexfikseringen i mediene? i Aviser, blader, på TV, og i film og reklame? Eller er det holdningene? Jeg er tilbøyelig til å mene det siste. Jeg skal ikke påstå at man ikke påvirkes av medias stereotypier eller underliggende holdninger. Likevel mener jeg at modne og reflekterte voksne personer evner å analysere og gjennomskue forsøk på å få oss til å innta holdninger vi ikke har. Prolemet er bare at innholdet i begreper som moden og reflektert passer dårlig sammen med menneskesynet som tallene i undersøkelsen reflekterer.
Hvordan er det mulig å bagatellisere vold? For meg representerer all vold et problem. Individets integritet er ukrenkelig. Vold representerer krenkelse av individet. Vold kan forklares, unnskyldes og bagatelliseres. Vold i helgene kan skyldes alkohol og dårlig dømmekraft. Hva skyldes vold mot kvinner? Den voldelige mannens behov for å understreke, demonstrere – eller gjenvinne – sin makt? Bruk av vold viser ihvertfall mangel på respekt for den som blir utsatt for vold. Ingen skal behøve å bli utsatt for vold.
Et mine politiske idealer er Mary Wollstonecraft (1759 – 1797). Hun levet i en tid der kvinner knapt hadde formelle rettigheter overhodet – og ble ansett som for følsomt og impulsivt vesen til å kunne styre over noe som helst. Hun kalte ekteskapet legalisert prostitusjon; mannen fikk sex – og kvinnen fikk tak over hodet, mat på bordet, og beskyttelse. Wollstonecraft ville endre kvinnens stilling, og startet pikeskole, og propaganderte for å innføre de samme rettigheter for kvinner som for menn. Hun var sin tids mest kjente kvinne, ved siden av Katarina II. Og efter Wollstonecraft kom Germaine de Staël.
Det er 200 år siden disse kjempet for kvinners likestilling og likeverd med menn. Kvinnene har fått formell likestilling via lovverket. Men likeverd?
Som mann føler jeg meg ikke truffet av tallene. Bare skuffet. Og provosert. Jeg har stor tro på at utdannelse gir opplyste, selvstendig tenkende mennesker. Utdannelse gir forhåpentligvis også innsikt – innsikt nok til hverken å forstå eller forsvare vold mot kvinner. Eller voldtekt.
Holdninger er for meg den grunnleggende forklaringsmodellen. Deri ligger også løsningen i å bekjempe grunnlaget for tallene i undersøkelsen fra Amnesty. For tallene tyder på at noen ikke har gjort jobben sin. Og da snakker jeg ikke om lovgivende myndigheter, eller politiet. Snarere hjemmene – og skoleverket. Som far til to gutter er det mitt ansvar å videreformidle holdninger som gjør det til en selvfølge å se kvinner og menn som likestilte og likeverdige.
Hvis jeg og andre foreldre lykkes kan tallene fra undersøkelsen kanskje en dag bare representere en kuriøs og mørk fortid. Det er jo lov å håpe.

50 kommentarer In " Voldtekt – kvinners egen skyld? "
RSS-strøm med kommentarer til dette innlegget. Tilbakesporings-URL
april 25th 2007 at 8:34 am
Jeg tviler på at undersøkelsen er representativ.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 25th 2007 at 8:40 am
La oss håpe det. Men er ikke fornektelse den enkleste forklaringsmodellen?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 25th 2007 at 8:51 am
Hvis dette er i nærheten av å være representativt gir det et svært skremmende og skuffende intrykk av både likestilling og menneskeverd i Norge! Meg bekjent flørter både kvinner og menn, siden d i hovedsak er kvinner som blit utsatt for seksuelle overgrep må dette skyldes andre faktorer enn at kvinner sender ut “feil” signaler. Både kvinner og menn burde tenke på hvilke fatale konsekvenser det har å snakke nedlatende om kvinner som følger samme seksualmønster som menn. Dette er med på å skape disse farlige holdningene!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 25th 2007 at 8:52 am
http://www.vgb.no/149...
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 25th 2007 at 8:52 am
Sant det Pleym. Men nå får folk se hva Frp står for da….Ellingsen`s mening at damer skal ta lærmdom av undersøkelsen og være varsom med hvordam dem oppfører seg….Nå kan dem som stemmer Frp se hva partiet står for….
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 25th 2007 at 8:58 am
Jeg vil gjerne se hvordan spørsmålene i undersøkelsen er utformet. Finner det vanskelig å forstå at dette er representativt, og mener grunnlaget for konklusjonene må offentliggjøres i detaljer.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 25th 2007 at 9:05 am
Ja,da vet vi altså at halvparten av alle menn er på neandertalerstadiet!
Et godt råd til disse enkle menn: Inngravere ordet neandertaler i panna, så slipper vi å flørte med dere!!
Takk til de resterende femti prosentene som er oppegående flotte menn med vettet i behold, og som forstår at en flørt ikke betyr “fritt fram” for sex!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 25th 2007 at 9:06 am
Til Duracelkanin: Helt enig med deg. Jeg kommenterte ikke Ellingsen. Uttalelsene hans taler for seg selv, og jeg regner med folk kan lese.
Muligens satser han på å appellere til de 50% i undersøkelsen..
Han bør få smekk på lanken av formann (!) Siv – ihvertfall hvis hun skal ha håp om å tiltrekke seg kvinnelige velgere, ikke kun mannlige velgere som synes overgrep og vold er helt OK – bare det ikke gjøres av muslimer.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 25th 2007 at 9:12 am
Alle kan komme etter mig når…
Men jeg er kvinne og mener det samme jeg..
har skrevet i et anne innlæg om samme..
Når jeg klær mig sexy gjør jeg det for å få opmerksomhet, når jeg flørter gjør jeg det for å få opmerksomhet…Dette er en risiko jeg løber for jeg kan ikke garentere at den jeg flørter med forstår min signaler… Og mænd tenker faktisk anderlede end vi kvinner gjør uanst hva rødsokkerne sier og skriger op om, det er ren biologi det….Hjelper ikke med likestilling dette er instinkt og det tar 50 000 år for å forandre, derfor at elgen ikke har fattet at biler er farlige…
Jeg kan godt høre at det lyder helt tåbelig at man skal passe på, men det er en realitet, vi vet også at der er steder der ikke er så lurt å gå om kvelde, hvis vi går der er det jo å utfortre skæbne er det ikke ?
Jeg har opdraget mine 3 store jenter at det er ok at ha sex med flere end den eneste ene, men at man skal passe på ikke å få stempel som en hore, for gutter vil ha sex med jenter men det er ikke de jenter de vælger som deres koner…Og det kan jeg altså godt forstå, så kan man kalde mig gammeldags og trangsynet alt det man vil… men det er fata…det er der ingen som kan komme uten om…Og det ser jaggu mig ut til at det er det undersøkelse viser også…som sagt tar det 50.000 år før et instingt er et instingt så der er lang vei å gå…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 25th 2007 at 9:24 am
Bra innlegg! Du satte ord på tanker jeg har hatt lenge lenge, og er så skuffet over denne undersøkelsen =( Er så enig med deg, vi har formell likestilling, men ikke likeverd!! Ikke for å dra den så veldig langt, men har fulgt debatten om forbud for kjøp av sex og en del menn argumenterer for legalisering av sexkjøp på bakgrunn av menns behov, dvs. har de ingen å kjøpe så kommer flere til å voldta. Det hele er mildt sagt horribelt, og jeg begriper ikke at alt kokes ned til mannen som et stort kjønnsorgan!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 25th 2007 at 9:25 am
Nei betyr nei! Enkelt og greit!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 25th 2007 at 10:01 am
Handler ikke dette om mer enn sex, egentlig?
På oveflaten kan det virke som nok et blinkende rødt lys om menns holdninger til kvinner. Men under overflaten her så oser hele instillingen (fra menn) av mangel på respekt for andre mennesker, og seg selv, synes jeg.
Synet på egen og andre menneskers verdi og derav rettigheter til suverenitet i egen sfære er helt fraværende.
(Hmmm. også fra stortingspoliteker….)
Jeg tror det er et like stort samfunnsproblem som et kjønns / sex-problem – egentlig.
Det underliggende fraværet av respekt for seg selv og andre gjør seg jo gjeldende på så mange flere områder i samfunnet også.
Vi kan gjerne diskutere mannens neandertalerholdninger – men i hvilke samfunn får neandertalerholdninger muligheter til å utvikle seg?
Hvilke verdisyn og syn på respekt representerer et slik samfunn? Vi farges jo alle av det samfunnet vi vokser opp og lever i.
Det er vel slik at:
Mennesker som ikke har selvrespekt -
har ingen anelse om hvordan de skal vise respekt for andre.
(kanskje noe å reflektere over for politikere?…)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 25th 2007 at 10:03 am
Til Walker: Det er jo tydelig at under overflaten på det offisielle, likestilte moderne samfunnet lever neanderthalerholdningene i beste velgående.
Så svaret på ditt spørsmål om “i hvilke samfunn får neandertalerholdninger muligheter til å utvikle seg?” blir altså svaret: Vårt eget!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 25th 2007 at 10:13 am
dette er sjokkerende, og jeg håper ikke dette er representativt for norske menn.Frp-Ellingsen viser skumle holdninger. uff!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 25th 2007 at 10:17 am
Nettopp!
Lever vi ikke da – på en del svært essensielle punkter – i et neandertalersamfunn fortsatt?
Vi utroper oss selv som høyt utviklet og veldig framskreden som rase (mennesket).
Teknisk har vi vel kommet en bit – men hva med mennesket som vesen?
Har vi overhode endret oss – eller forsøkt å endre oss – siden “neandertalerne”?
(For alt jeg vet så hadde de større respekt for seg selv og andre enn vi i vårt samfunn har…)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 25th 2007 at 10:32 am
For å være en kvinne skjønner jeg mennenes syn på dette. Men jeg må innrømme at undersøkelsen er sjokkerende, at hele 48% mener at det kvinnens skyld for voldtenkten. At menn (og kvinner) ikke forstår ordet nei den dag idag. La meg stille dette spm her. Hvordan ville da menn ha reagert/oppført seg hvis kvinner idag ikke kledde seg så utfordende, og definer utfordrende kledd? For noen skal det nesten ikke mer til før voldtekten skjer. Og når en jente velger å gå alene hjem fra en opphold seint på kvelden er ikke det en invitasjon for andre menn om å voldta der og da. Jeg lurer på om hvor mange av de som var med på undersøkelsen har blitt tiltalt for voldtekt tidligere?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 25th 2007 at 10:42 am
Jeg synes mange av dere er veldig skjappe til å se på resultatet av denne undersøkelsen som en “absolutt sannhet” og er desto sjappere i avtrekkeren til å lange ut mot menn generelt. Jeg kaster ballen videre til dere “frigjorte kvinner”. Voldtekt er en av de aller verste handlingene et menneske kan gjøre, tror dere virkelig at så mange menn mener slike handlinger kan forsvares??
Jeg lurer sterkt på hvile spørsmål Amnesty har stillet i sine undersøkelser og om den i hele tatt er vitenskapelig. kan jo virke som om undersøkelsen er som et minefelt, en’ feil og undersøkelsespersonen er en potensiell voldtektsmann (og du har ingenting å si ditt perverse mannesvin).
Jeg tror Amenestys intensjon bak denne såkalte undersøkelsen var å forvrenge undersøkelsespersonene svar, for å promotere deres 2005 kampanje”vold mot kvinner i hjemmene”.
Men er dette riktig måte å gjøre det på??
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 25th 2007 at 10:50 am
tenk,jeg har trodd hele livet at menn og kvinner var noenlunde likestilt når det var snakk om inteligens…jaggu er det fler menn enn kvinner i norge,med lav iq.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 25th 2007 at 11:18 am
Det var 500 personer som deltok i undersøkelsen. Representativt?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 25th 2007 at 11:25 am
Det er de sterkes ansvar å passe på de svake og de smartes ansvar å hjelpe de dumme. Jo mer makt man har over en parson, des større ansvar har man ovenfor denne personen.
Det skulle ikke vært farlig å gå naken gjennom Oslo midt på natten for en jente. Det eneste denne jenta skulle støtt på var mennesker som smilte til henne fordi hun faktisk gjennomførte det!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 25th 2007 at 11:34 am
Jeg synes det er sjokkerende at menn legger skylden på kvinnen når de voldtar henne. Jeg vil tro at uansett hvor mye flørting som har foregått ila en kveld, er det ganske stor forskjell på det og det å skulle tvinge seg på en kvinne. At menn kan være så brutalt forskjellige i tankemåte er for meg helt uforståelig og nesten uakseptabelt. Dette må forebygges!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 25th 2007 at 11:43 am
Denne undersøkelsen er lite tillitsvekkende. Antall respondenter er kun 505, hvilket ikke når opp til å være et representativt utvalg av norsk menn.
Den andre åpenbare svakheten er at spørsmålet tilknyttet seksuelle overgrep ikke har noen form for kontrollspørsmål, det vil si mangler alternativ innfallsvinkel.
Respondenten får ett enkelt spørsmål om i hvilken grad en kvinne er ansvarlig for et overgrep gitt enkelte situasjoner.
Hva man legger i begrepet “ansvarlig” er ikke nærmere forklart og kan derfor tolkes i ulike retninger.
Respondentene får tre valg i forhold til grad: Helt, delvis eller overhode ikke. Begrepet “delvis” er således alle grader fra 1% til 99%.
Jeg tviler på at respondentene hadde svart på samme måte på et sporsmål i stil med: “Blir en overgriper helt fritatt, delvis fritatt eller ikke fritatt fra ansvar gitt følgende omstendigheter”.
Undersøk
elsen kan ikke brukes til å konkludere hva norske menn mener om ansvar i forhold til seksuelle overgrep. Det er den alt for overfladisk til.
Det er nærmest tragisk å se avisenes tolkning av undersøkelsen uten et fnugg av kildekritikk. Det er nærliggende å tro at journalistutdannelsen rett og slett har utelatt kildekritikk fra pensum.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 25th 2007 at 11:55 am
Denne rapporten er en anerkjent rapport. I følge alle statistikker over slike undersøkelser kan man regne med 4% feilmargin.. Selv om 4% er feil, så viser undersøkelsen sjokkerende tall!!!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 25th 2007 at 11:58 am
Det er også mennenes sitt ansvar, grunnet det er de som forgriper seg mot kvinner. Feig og flaut at så mange sier at det er kvinners feil at de blir voldtatt uansett grunn, det er vel strengt tatt oss menn som er ansvarlig for dette.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 25th 2007 at 12:11 pm
rettelse de som gjorde undersøkelsen var TNS gallupp.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 25th 2007 at 1:14 pm
VG skriver på forsiden at 1 av 2 menn gir kvinner skylden for voldtekt.
Det er en god grunn til å ikke tro alt man leser i VG. At kvinner, med sin opptreden, kan øke/minke sjansen for å bli voldtatt er en annen sak.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 25th 2007 at 2:55 pm
Er det da slik at menn som åpenlyst flørter, og kler seg tiltrekkende er prsonlig ansvarlig hvis de blir skambanket eller drept av andre menn som er ute etter samme dama?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 25th 2007 at 3:16 pm
Sunn fornuft tilsier at det er noe som ikke stemmer med spørreundersøkelsen og resultatet. Svaret er malt sort, hvitt og iverfall ikke representativt for FRPs velgere.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 25th 2007 at 3:27 pm
Har vanskelig for å se for meg at dette er representativt. Slik det blir fremstilt i pressen virker det nærmest som om halvparten av alle menn mener voldtekt er kvinnens skyld hvis hun flørter. Det er vel rimelig åpenbart for alle som har mannlige venner at dette er sprøyt.
Hvis undersøkelsen spurte om man selv hadde alt/noe av ansvaret for å bli slått ned hvis man gikk gjennom grønland kl 03:00 med en muhammedkarikaturskjorte, tror jeg resultatet hadde vært det samme.
Altså, de aller fleste mener selvfølgelig ikke at kvinner på noen som helst måte selv er skyldige for å bli voldtatt, men at de ikke burde friste skjebnen ved å gjøre ting som utsetter dem for større fare.
Jeg synes det er kvalmende å se hvordan populistiske politikere slenger seg på saken, er “forferdet”, og kommer med et eller annet utsagn som alle er enige i.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 25th 2007 at 5:02 pm
Dette er helt feil, undersøkelsen behandler seksuelle overgrep ikke voldtekt.
Les undersøkelsen sakte og tydelig en gang til…..
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 25th 2007 at 7:14 pm
Jeg tok selv undersøkelsen. Resultatene i avisen er useriøse og sterkt misvisende. Jeg er sjokkert.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 25th 2007 at 7:19 pm
Du kan oversetter til norske om du vill.
In one respect Rape is a worse crime than murder, your dead!!, a rape victim must live with it for the rest of their lives, very few recover completely and live in fear forever
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 26th 2007 at 3:21 pm
Før man blir sjokkert kan det ofte være greit å sjekke kilden:
3 av 100 menn mener kvinner er helt ansvarlig dersom de kler seg sexy og blir voldtatt. 26 av 100 mener kvinnen er delvis ansvarlig. Resten (72) mener kvinnen overhodet ikke har ansvar eller vet ikke (2).
Har en bileier som setter fra seg bilen med motor i gang, nøklene i og dørene åpne mer ansvar for tyveriet enn hun som låser bilen og tar med seg nøklene?
Selve tyveriet er imidlertid like straffbart for tyven og han er selvsagt like ansvarlig for handlingen om bilen er låst eller ikke.
Kan det være at en del har tenkt i disse baner når 26 av 100 mener at kvinner er delvis ansvarlig for en voldekt?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 26th 2007 at 11:45 pm
Kvinner skal ikke bli missbrukt. Heller ikke menn. Mot sin egen vilje,dette vet alle. Behøver ingen meningsmåling for og undersøke dette. Men i di senere år vil jeg rette litt oppmerksomhet mot pornoindustrien. Både film og internett. Og kontaktannonseringer på nett. Dette har blitt mere og mere vanlig, og tror holdningene blant mange her har begynnt og flate ut i forhold til for noen år tilbake. Vi går ikke på byen lengere, men på en “dait” etter og ha chættet littegrann med en vi har truffet på internett. Kanskje er dette noe som bør settes i søkelyset, fremfor om vi kler oss litt lett om sommeren både kvinner og menn. Det reklameres overalt på internett om hvor du skal skaffe deg din drømmepartner. Altså bare positiv reklame. Vet noen baksiden av dette? Det blir det skrevet lite om.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 26th 2007 at 11:59 pm
Nå får vi slutte med og gå på limpinnen til n orsk presse snart. De skaper intriger og folk blir engasjerte. Dette tjener pressen penger på. Forstå det. Alle vet at det er forbudt med voldtekt. Alle vet i norge at vi pleier og gå i sommerklær kvinner som menn. Vi normenn skal ikke bruke burka. Ikke la dere lure av pressen, di er sannsynerlighvis blakke.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 27th 2007 at 10:22 am
Må som vanlig ty til perifere bloggsider med svak linking til VG..
Som de fleste ( håper jeg ) har fått med seg så viser undersøkelsen STORE svakheter, og media har tilsynelatende copy/past`a deler og brukt synonym ordlista i word for å vinkle og fremme sitt eget sensasjonelle syn.
Jeg er på ingen måte for uprovosert vold mot kvinner, eller menn. I en selvforsvarssituasjon gjelder “Tann for tann” uansett kjønn.
Når det er sagt er jeg heller ikke særlig overrasket over de få faktisk resultatene en kan lese. Har forstått det slik at undersøkelsen omhandler Seksuelle Overgrep.
Hva vil det si?
Media har ropt voldtekt voldtekt. Siden dette begrepet ikke på noen måte er klart definert som en voldtekt, kan det da være at de som har svart kanskje tolker det litt bredere enn som så ?
Hva med beføling, blotting, biting, kyss, kniping, smeking, osv osv osv ?
Så stiller jeg spørsmålet: Har noe opplevd slike uønsket tilnærmelser ? Mitt svarer JA hver bidige gang jeg er på byn. Selv om jeg er man vil jeg tørre å påstå at 99% av kvinnene vil svare det samme.
De fleste har opplevd ekstremt seksuelt aggressive damer på byn .. men har en undersøkelse her klart å stemple 2/3 av dem som sekstalforbrytere ??
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 27th 2007 at 10:38 am
“Må som vanlig ty til perifere bloggsider med svak linking til VG.. ”
Takk for komplimentet, Rudolf Rein.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 27th 2007 at 10:55 am
I ett land der kvinner ikke får lov til å bruke noen midler for å forsvare seg mot voldtekt, ran etc, er det en skam at det legges på kvinnene at de er selv skyld i om de blir voldtatt. Menn som støtter dette, bør tenke over hvordan de selv ville likt den frihets berøvelsen som egentlig er å lese mellom linjene. Om dette skal bli den nye holdningen så bør jeg håpe at det også blir greit for kvinner å bære våpen så vi eventulet kan avlive/uskadeliggjøre eller i det minste hindre overgripern. Jeg har alltid måttet ta snavar for mine handlinger.vi kvinner skal også tydeligvis inskrenke bevegeselsfrihet, klær, opptreden. Mens menn skal bli tilgitt om de ikke klarer å holde snoppen i buksa med en gang ei jente tusler forbi?Da sier jeg ja til tilatelse til å avlive slike overgripere på stedet da, eller i det minste skap ett samfunn der kvinner har LOV til forsvare seg!!!For det har vi ikke pr i dag. Og selv om noen menn tydeligvis øsnker å se på oss som noe fra godteri hylla på rimi, så er det faktisk ikke sånn.Ja til innføring av selvforsvarsundervisning for jenter i barne/ungdomsskolen om dette skal bli den nye holdningen.
Emma
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 27th 2007 at 11:06 am
Jeg vil kommentere signaler om at voldtekt er forbudt i Norge. Er det egentlig det? Vi lever i ett land der flertallet av voltektsakene henlegges. Fordi politi og påtalemyndighet har for mye å gjøre. Kvinner blir så saksøkt av voldtekts forbrytern etterpå til å betale store summer i erstatning. Om de i heletatt blir dømt, sitter de jo knapt noen få år. I tillegg er vi ett land som forbyr kvinner å bruke noe for beskytte seg selv mot voltekt…Så har vi egentlig ett skikkelig forbud mot voldtekt i Norge?Det hjelper vel ikke på at kvinner selv får skylden i å ha gått i ett eller annet som akkurat den overgriperen skulle finne pirrende.
Emma
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 27th 2007 at 12:21 pm
Jeg har, etter denne undersøkelsen ble offentligjort, gjort meg noen tanker. Mest av alt om hvilen av 50%-ene jeg er i. Jeg er redd det jeg skriver under her vil i manges øyne plassere meg i feil gruppe.
Jeg vil først presisere følgende: En voldtekt er ALDRI offerets skyld.
Men det er ting man kan gjøre for å redusere faren for å bli et offer. Jeg er mann, men jeg går aldri alene i “skumle” strøk når jeg er beruset. Det ville ikke være min skyld eller mitt ansvar om noen slo meg ned og ranet meg, men det er ikke videre lurt å vimse rundt slik heller.
Var jeg Brannsupporter ville jeg heller ikke stillt i rødt sammen med en haug av VIF supportere mens jeg sang Heia Brann! av full hals.. Spesiellt ikke hvis Brann nettopp hadde senket VIF på deres egen hjemmebane. Dette har noe med å bruke innisden litt.
Hvis jeg ville ha en rolig ferie – reiser jeg ikke til Afganistan eller Irak..
Vil jeg ikke ha inbrudd i bilen min, parkerer jeg den ikke i Tollbugata i Oslo lørdag natt heller. (Merk at i dette tilfellet vil forsikringsselskapet trolig gi meg avkorting selv om innbrudd i bil er ulovlig).
Noen som tar poenget?
Er du kvinne og kler deg utfordrende, drikker deg av beina, alene, på et utested sammen med britiske spesialsoldater som er på øvelse i norge.. Så er ikke det vidre lurt heller.
Så en film som het “Face off” en gang i tiden. En av de beste replikkene der er: “Hvis du kler deg som en heks, må du regne med å ri på sopelimen”.
Min oversettelse i denne sammenheng er: Det er så mange ihuga idioter i verden som vil utnytte enhver situasjon til sin fordel, hvis du ikke vil være et offer – ikke oppfør deg som et! Jeg sier IKKE at det er lov til å voldta deg da… men du har ikke vært spesiellt smart i dine valg den kvelden. Det er lov å være dum i Norge. Det er en av de få rettighetene en har igjen i vårt velregulerte samfunn. Men det nytter lite å diskutere hvem som har loven på sin side når skaden har skjedd eller skjeden er skadd. Offeret sitter igjen med ubotelige sår uavhengig av hvem som får skyld og ansvar.
I rettsoppgøret etter en voldtektssak er det overgriperen som skal straffes uavhengig av kvinnens påkledning og oppførsel forøvrig. Sier hun nei – så er dette et nei uansett. Overgriper skal straffes. At kvinnens oppførsel og påkledning dras inn i forsvaret av overgripere er for meg like uforståelig som at forsikringsselskapet mitt avkorter innbruddsforsikringen på bilen min fordi den ikke er parkert i min garasje når noen bryter seg inn. De sier da at det er risikoberegning som setter inn.
Til slutt vil jeg gjenta: – En voldtekt er ALDRI offerets skyld eller ansvar!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 27th 2007 at 2:35 pm
Amnesty er avslørt som bløffmakere!
Her er beviset:
http://radikal.net/te...
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 2nd 2007 at 12:30 am
Offeret har ikke skylden, jeg har lært meg det nå… derfor var vg’s forside svært skremmende for meg å se..
For et år og fire måneder siden ble jeg voldtatt av en mann jeg var med hjem. Jeg hadde kjent ham i noen døgn og vi skulle se film – Hitch faktisk. Jeg vil fortelle denne historien til menn som mener at jeg har skyld i min voldtekt.
Hvorfor. Hvorfor skulle dette skje meg denne januarkvelden? Vi skulle se film, men i stedet ble det traumatiske timer. Jeg flørtet, ja fordi jeg likte personen som jeg pratet med. Han var flink å spille den snille personen som jeg trodde han var. Ja, så var det i gang. Han hadde hodepine og måtte legge seg på senga. Tre minutter etterpå hadde jeg ham over meg der han la armen sin over halsen min. Derfor kan jeg ikke den dag i dag ha på meg smykker eller stramme gensre med høy hals.
Jeg hadde en flott, intilsittende genser på meg, men dette skjedde allikevel. Er det til syvende og sist min feil?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 2nd 2007 at 12:41 am
#42
Det blir feil å kjøre alle voldtektsmenn over en kam. Akkurat som jeg kan framprovosere å få bank, kan man framprovosere voldtekt. Jeg sier ikke dette er tilfellet med deg, men det er forskjell på situasjoner. Noen klarte kanskje ikke å styre lystene sine et øyeblikk, noen planlegger det god tid i forveien osv. En voldtektssak er aldri lik den neste.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 3rd 2007 at 10:14 am
Dette handler i stor grad om kvinners seksualitet. Mange menn er veldig pripne på kvinners vegne, og mener at vi skal “holde igjen” osv. Men vi er kåte, vi også, og av og til viser kroppene våre det vi prøver å skjule med hode og tale. På grunn av vår kultur kan vi ikke alltid følge våre lyster, kan ikke “hoppe til sengs med hvem som helst”, da er vi “horer”. Hvor mange ganger har jeg ikke sett en deilig mann jeg kunne tenkt meg å dele natten med, en seng og to nakne kropper sammen? Men jeg gjør ingenting med det, jeg bare ser… Jeg er ingen hore…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 3rd 2007 at 10:18 am
Hvem er det som voldtar? Det er ofte litt lave menn, med lav selvtillit, som er frustrerte. De har et unaturlig forholdt til kvinner pga. oppveksten, kanskje de ikke har “draget”… Så vil de forsyne seg med det de ikke kan få, menn vil jo aller helst ha det de ikke kan få, det andre har. De står jo heller ikke i noen særlig fare for å bli tatt for ugjerningen, det er større fare for å få parkeringsbøter i dette landet.
Ja, vi elsker dette landet…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 3rd 2007 at 10:55 am
Tror nok voldtekt handler mer om det da enn om draget på damer….kjenner en mann som i sin tid fikk Norges lengste og strengenste voltekts dom, sonet selv en dom da for annet på samme tidspunkt, han hadde voldtatt 10 jenter, som han tilsto og fikk dom for….ingen hadde flere damer på besøk og mer populær blant damene….hvorfor? godt spm….
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 3rd 2007 at 5:00 pm
WTF!! Altså, hvis norske mannfolk ikke skjønner betydningen av ordet NEI er det ikke kvinnens skyld. Om folk kler seg som horer og flørter som besatt er fortsatt et nei et nei, og jentene kan ikke få skylda av den grunn. Off! Dette er forferdelig provoserende!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 4th 2007 at 1:28 am
GallupPanelet, en database med ca. 30.000 personer som har sagt seg villig til å delta i
undersøkelser i regi av TNS Gallup, ble benyttet ved rekruttering til undersøkelsen.
Svarprosenten for denne undersøkelsen var på 67 prosent.
Totalt deltok 505 menn i undersøkelsen. Respondenten besvarte spørsmålene ved hjelp å fylle ut et elektronisk spørreskjema.
Hele undersøkelsen er jo helt på tryne
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 6th 2007 at 8:55 am
Jeg tror nok desvarre at undersøkelsen stemmer. Jeg tro faktisk til og med at menn i 20-års alderen er verre enn de som er eldre. Det eneste som hjelper er å endre holdningnene til de unge, det tror jeg er noe man må starte med fra skolen av. Undervisnig og åpenhet er det eneste som hjelper.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 6th 2008 at 3:02 pm
Hva faen mener du med at det er våres egen feil at voldtekter blir til!!!
JA et er mange som flørter p kler seg sexy, men det betyr faen ikke at de vill bli voldtatt forde!!!
Jeg ble selv voldtatt da jeg var 14 og jeg fikk en unge… Så ikke kom her å si at det er vår EGEN feil!!! Du vet faen ikke åssen det er for du har ikke blitt voldtatt!!!
Jente 16!!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende