24-åringen som kastet kake på finansminister Kristin Halvorsen kan risikere 15 års fengsel. Det som var ment som en humoristisk spøk blir nå sett på som en svært alvorlig forbrytelse mot Norges statsforvaltning.
Kakekasting kan medføre lengre fengselsstraff enn overgrep mot barn, voldtekt, grovt ran, uaktsomt mord og grove narkotikaforbrytelser til sammen! Til sammenlingning, her er noen tall fra Statistisk Sentralbyrå som kan sette kakekastingen i perspektiv:
* De aller fleste grove narkotikaforbrytelser her i landet straffes med kun 1-2 år ubetinget fengsel. For en lukurativ bransje! Her snakker vi gode vilkår for risk/reward.
* Voldtektsforbrytere har lite å bekymre seg over i Norge. Etter maks fire år i fengsel er soningen over for de aller fleste (halvparten slipper unna med 1-2 år).
* Seksuell omgang med barn under 10 år belønnes med 1-2 år på "hotell". Pedofile har god grunn til å trives i Norge. Det er også som en bagatell å regne å forgripe seg på barn under 14 år, ifølge statistikken.
* Halvparten av alle drapsforsøk straffes med kun 1-2 år.
* Legemsbeskadigelser og legemsfornærmelser medfører i de fleste tilfeller en "straff" på 3-5 måneder. Så kort soning er også vanlig for andre forbrytelser, som for eksempel uaksomt drap, grovt tyveri, og for brukstyveri av kjøretøy.
* Er man uheldig kan man bli satt bak murene i to år for grovt ran, men også her er det mulig å komme unna med bare få måneder i fengsel.
* Norge er et fantastisk land for pedofile, voldsmenn og voldtektsmenn, uaktsomme mordere og ranere. Men kakekastere liker vi ikke.
Ros til de kriminelle
Kriminelle bidrar til et spennende mangfold i samfunnet, og lave straffer er vår måte å si takk på. Tenk bare så snille de er som er med på å opprettholde titusenvis av arbeidsplasser! Hva skulle vel advokater, politifolk, fengselsbetjenter, og sikkerhetsvakter gjort på uten den fenomenale innsatsen til våre kjære forbrytere?
Kakekaster – ta straffen din!
Men en kakekaster gjør ingen nytte for seg. Slike tragiske hendelser medfører en rekke uheldige konsekvenser.
Det måtte vært en forferdelig opplevelse for vaskehjelpen – i løpet av sekunder forvandles den rene og pene bakken til et helvete uten like med kakekrem over alt. For ikke å snakke om hvor tungt det må være for bøndene å se at det de produserer ender opp med å bli kastet på denne måten.
Dødelig kake
Enda verre er det at offeret ufrivillig har fått i seg sukker da hun ble truffet av den farlige kaken. Vi vet jo alle hvor skadelig sukker kan være både for tennener og for helsen. Med skrøpelig helse og konstant tannpine vil jobben som finansminister bli svært vanskelig, og hva skal Norge finne på da? Dette er ille, men verre skal det bli.
Katastrofale kake-konsekvenser
Som lyn fra klar himmel overleverer media den sjokkerende nyheten i de tusen hjem. Det er bare et spørsmål om tid før den groteske handlingen blir kjent utover landegrensene. Vi lever i en verden preget av sult og hungersnød, og da blir det feil å kaste kake i steden for å spise kake. Som med karikaturtegningene i Danmark vil også denne episoden få konsekvenser.
Alle land i hele verden kommer til å fordømme Norge på grunn av kakekasterens ugjerninger. Her skiller man ikke mellom individ og samfunn. Verden vender ryggen til det langstrakte landet som dreper hval og kaster mat på samme tid. Slik er det bare, og da det kommer til å bli ille. Norge blir et terrormål.
Verden går under
Til slutt blir det krig, og det er Norge mot resten av verden. Utvikler seg til verdenskrig, og verden går under på grunn av hyppig atombombing.
Sånn sett er kakekasting en alvorlig sak.
123Date.no,
Redaksjonen
Statistikken er hentet fra Statistisk Sentralbyrå.
[ Denne artikkelen kan kopieres og publiseres overalt der det måtte passe så lenge det ikke gjøres endringer i teksten, og så lenge hele teksten forblir intakt. ]
Liberalist? Javisst! sprer med glede denne artikkelen, og har selv publisert en artikkel om kakekastingens konsekvenser.

65 kommentarer In " 15 år for kakekasting "
RSS-strøm med kommentarer til dette innlegget. Tilbakesporings-URL
oktober 11th 2006 at 1:12 pm
er helt enig! norges lover er helt ufattelige dumme noen ganger, denne personen er jo ikke noen fare for samfunnet engang! hvorfor skal han da få så høy straff? bur heller inne voldtektsmenn og mordere!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 11th 2006 at 1:15 pm
Hadde et kort innlegg om dette tidlig idag på morgenen da jeg var så sint at jeg fant ut at å skrive mer ville bare gjøre vondt verre…
Gjelder det en politiker så er straffene plutselig sååå mye alvorligere.. drit i mannen i gata…
#¤&%#¤/&%¤(/%&()/%&
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 11th 2006 at 1:28 pm
Kanskje det er på tide å se at det er slik det går når vi lar folk bestemme våre ledere basert på utseende, holdning til porno, holdning til narkomane avikere eller alkoholpriser.
Norge Våkne opp!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 11th 2006 at 1:39 pm
Det de færrese vet var at det lå en diger murstein inne i bløtkaken. Og det gjør skikkelig vont, asså.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 11th 2006 at 1:43 pm
Noe strengere må det kanskje være med tanke på kjendiser og politikere, men det får være måte på. Dette er bare toskete…..Pjokken burde få en klekkelig bot for utilbørlig oppførsel, så lærer å holde kakene sine for seg selv. Det skulle vel holde, får nå blir han vel bortimot voksen, tenker jeg…..
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 11th 2006 at 1:56 pm
SÅ ENIG!! Hvorfor skal noe få en så lang straff for noe så latterlig? Også på en politiker.. “ånei” så trist, fikk hun litt kake på seg? :O
Herregud, bare fordi det er en politiker så skal det søren meg ikke straffes hardere enn hos vanlige personer!! Det her viser jo også at politikere tror de er mer verdt enn de egentlig er, helt umulig.. Og de skal styre landet vårt? Hurrah!
Gratulerer Norge (med hovedpunkt på “de høyere makter” som de nå visst er da..): diktaturen er på vei!!!!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 11th 2006 at 2:00 pm
heia Norge!!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 11th 2006 at 4:06 pm
15 år er jo galskap, jeg regner med at det blir en bot og intet annet. Men som så mye annet i Norge så må loven faktisk justeres litt etter forholdene, når man kan voldta noen å få noen år, så sier det seg selv at det er null logikk eller fornuft bak lovene hvis man kan få femten år for å angripe en statsråd med en kake.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 11th 2006 at 4:10 pm
Pur galskap satt i system. Å dømme endemonstrant etter en lov som egentlig er der for å bekjeme terrorisme og direkte angrep på Statens ledere, blir jo hinsides all fornuft.
Jeg synes å erindre at noen kastet egg på Hagen ppå Youngstorget for 5-6 år siden, men – jeg kan aldri huske at noen tok denne lovparagrafen i bruk?
I bakhodet lurer en annen tanke:
Hvis man så likevel blir straffet for “alvorlig angrep mot statstjenestemann”, hva skal da være til hinder for at `noen neste gang faktisk begår den forbrytelse man likevel vil bli straffet for?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 11th 2006 at 4:50 pm
Jeg synes mannen får som fortjent. Det nytter ikke i ettertid å jamre seg over at handlingen får konsekvenser. Det burde han vist før han kastet kaken! Ja, allerede mens han planla stuntet, at dette ville få konsekvenser. Ingen kan forvente at de vil slippe ustraffet fra et angrep på regjeringens medlemmer, det være seg med kaker eller andre våpen.
Kakekasteren angrep ikke bare en lovlig valgt politiker, men også et regjeringsmedlem – angrepet kan sees på som et angrep på selve demokratiet! I valget mellom å ytre seg innenfor lovlige rammer, valgte denne mannen en uttryksform som ikke på noen måte er akseptabel. Han får ta straffen sin – strafferammen er fengsel inntil 15 år. Strafferammen er noe annet enn utmålt straff.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 11th 2006 at 5:13 pm
Helt rett, det må være såpass for denne typen angrep.
En kake kan, som Stjordal1 nevner, i en kake kan det ligge en mnurstein, eller en ballong med syre. Husk Palme og Kennedy.
En så streng straff, beskytter kakekastere, ikke politikere. Dersom livvaktene ser at noen løfter en kake for å kaste den, og ikke vet om det er en kake eller en “bombe”, hva skal de gjøre? Jo, de skal skyte kasteren, naturligvis.
Det er prisen for å ha politikere gående i gatene. Hvis vi da ikke vil ha det som i visse andre land, USA og Frankrike foreksempel.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 11th 2006 at 11:26 pm
Helt ufattelig tragisk…det provoserer meg at noen som stjeler kan risikere å sitte mye lengre inne enn noen som har voldtatt et menneske f.eks! hvor er fornuften?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 12th 2006 at 10:30 am
# 10 Anonym
Nei nei,- da jeg vandret på Karl Johan (helt tilfeldig) ble jeg vitne til et statsbesøk. Og jeg kunne ha skutt den besøkende, men – jeg gjorde det ikke.
Det var ikke engang i mine tanker!
Det var heller neppe noen tanker i den retning for vår kjære “kakekaster”.
Poenget er at man må straffes for den “forbrytelse” man faktisk begår og ikke den man forestiller seg kunne blitt begått.
“Person-fornærmel
se”? JA, men det er helt utrolig at det skal ha en strafferamme på 15 år sammenlignet med andre forbrytelser i samfunnet.
15 år er antagelig strafferammen for å begå vold eller true en politiker på livet, dvs. sette vedkommendes liv i fare ved fysisk å hive en murstein som iunne tatt livet av KH om den hadde truffet. men det var ikke det som var tilfellet, men en bløtkake! En ren politisk demonstrasjon.
Da man kastget egg på Carlø I Hagen for noen år siden ble det ikke engang tatt ut tiltale og det ble aldri gjort noe særlig nummer av saken heller. Hvordan kan det ha seg at en nær identisk “forbrytelse” nå plutselig har 15 års strafferamme?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 30th 2006 at 11:14 am
Det faller naturlig å sammenligne med en annen sak på VG Nett i dag… http://www.vg.no/pub/...
Hva kan man si om rettsstaten Norge?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 30th 2006 at 11:23 am
Hva er meningen med å spy ut dette?
Hvis du skal sammenligne straff, så må du vente å se hva slags straff han blir dømt for, og sammenligne dette med de andre handlinghene du ramser opp.
Du kan ikke sammenligne øvre grense for denne handlingen, med reelle straffe-tider for de andre handlingene.
Men du er jo tydeligvis en av mange overskrifts-velgere i dette landet, så man kan vel ikke forvente bedre.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 30th 2006 at 11:27 am
Som sagt. Heia Norge.
Er til vanlig ikke politisk motivert. Men om dette går gjennom (15års straffen)…jeg har ikke ord. Makan til galskap. Trodde det var bare i statene det er sirkus i rettsalen.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 30th 2006 at 11:34 am
Det at noen kan ødelegge livet til noen ved å voldta de eller ta livet av en i familien til noen eller andre ting som ødelegger hele livet til et menneske får så liten straff i Norge er helt utrolig! Mens å kaste en kake som irriterer et menneske noen timer blir sett på som utrolig alvorlig!! beklager men ser ikke fornuften i dette!!
Hva slags politikere er det vi setter vår tillit til?? noen som tenker på at isteden for at hun tenker så mye på en kakekasting kunne heller tenkt på hvordan man kan sette opp strafferammen på ting som faktisk er alvorlige hendelser!!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 30th 2006 at 11:34 am
må si at jeg likte det du skrev:) hjolder på og le meg i hjel. hehe..
men er så enig med at detter er helt latterlig. sir bare heia hode politikere…..!!!!!!!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 30th 2006 at 11:34 am
Dersom kakekasteren blir dømt til noe som helst mer enn 5000 kr i bot så vil jeg oppfordre alle i Norges land til sivil ulydighet og opprør mot Staten.
Skulle vi for eksempel se et scenario hvor kakekasteren får 1 år i fengsel, mens voldtektsmenn får 4 måneder, og biltyveri får maks 1 mnd – ja da må vi gjøre opprør.
Slik kan det ikke være!
Opptøyer mot Staten må til dersom de dømmer en kakekaster hardere enn pedofile og voldtektsmenn.
Amen.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 30th 2006 at 11:35 am
@ Anonym #10:
Kristin? Er det deg?
Hadde noen kastet en kake på meg så hadde jeg falt sammen i krampelatter! 15 år for å kaste en halv kilo med deilige godsaker er jo bare latterlig!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 30th 2006 at 11:54 am
Dette med blogging er jo veldig populært, men dessverre fører det til at masse mennesker skriver masse om ting de ikke har greie på. Akkurat som journalistene gjør.
Hør her: En strafferamme er en ting. Hva man faktisk blir dømt til, er noe annet.
I denne saken får tiltalte garantert kun en bot om han blir dømt. Selvsagt.
Samtidig er det helt naturlig at strafferammen er 15 år for forbrytelser mot statsforfatningen. Det kan jo inkludere svært alvorlige og farlige overtredelser.
I denne saken, er det imidlertid ikke tale om en slik farlig handling, og straffen vil avspeile dette.
Til informasjon: Straffenivået ligger, for de fleste overtredelser, i det helt nederste skikt innenfor strafferammen.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 30th 2006 at 12:00 pm
# 21, klart at det er forskjell på strafferamme (maks straff det er mulig å gi), og den aktuelle straffen i hvert enkelt tilfelle.
Hvis du ser, har jeg deltatt i en “stafett”, og gjengitt et innlegg fra en redaksjon. Jeg synes innlegget har mange poenger.
Klart at angrep på myndighetspersoner er en alvorlig sak. Men påtalemyndigheten burde også vurdere egnetheten av den paragraf man bruker til å tiltale en person.
Ja, Halvorsen er en myndighetsperson i sin posisjon som finansminister. Nei, bløtkake er ikke et særlig farlig redskap. Har den tiltalte noe rulleblad? Har han voldelig forhistorie? Slike hensyn tas når førstegangskriminelle tiltales (eller henvises til forliksrådet), men ikke med kakekasteren.
Dette er et overspill, og det ser alle andre enn påtalemyndigheten.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 30th 2006 at 1:06 pm
Dere må skille mellomstraffeRAMME og den faktiske straffen som blir gitt. Kakekasteren kommer SELVFØLGELIG ikke til til å få flere år i fengsel! Han kommer ikke til å få ubetinget fengsel i det hele tatt. Grunnen til at strafferammen er så høy er ikke for å beskytte politikerne men for å beskytte demokratiet.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 30th 2006 at 1:10 pm
# 23, ja, det var nettopp hva jeg skrev i foregående innlegg.
Men her risikerer påtalemyndigheten å skape forakt både for demokratiet og for rettssystemet.
Det er nemlig noe som heter rettsfølelse, også. Og det er slett ikke sikkert det er i samsvar med den alminnelige rettsfølelsen å tiltale en kakekaster efter en straffebestemmelse som kan gi 15 år. Uansett hvilken straff han nå får.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 30th 2006 at 2:15 pm
Å i det hele tatt få en fengselsstraff for å kaste en ikke-dødelig kake på Kristin Halvorsen er et lovbrudd i seg selv. Det er ikke kakekasteren som bør bli voksen, det er dere (den norske stat og lovverket) som bør lære dere litt rettferdighet. GO John Waagaard!!! Håper kaken smakte godt Kristin.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 30th 2006 at 2:58 pm
Hallo folkens!!
Stakkar Kristin får jo ikke lov til å gå til jobben lenger, noen må straffes for det!!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 30th 2006 at 3:30 pm
heldigvis så fikk hun kaken utvortes, så tenner og innvendig kroppslig deler ikke ble skadet. det må jo tas med som en formildende omstendighet???
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 30th 2006 at 3:58 pm
Dette er nok et eksempel på hvordan det norske systemet virker. Ta skikkelig vare på idiotisk og patetiske statsråder og andre innenfor regjeringen, mens oss andre som er “normale” ikke blir vernet som dem. Er sånt, og kommer alltid til ver sånt. Straffe ramme opptil 15 år for kake kasting, og 1-2 år for voldtekt. Di som blir voldtatt sliter med traumer og lignende i ettertid og får livet ødelagt, mens stakkars statsråder som får kaker i ansiktet, di blir bare brydd og føler seg krenket. Bry dere heller om personer som faktisk blir krenket og ødelagt, og la gjerningsmennene som ødelegger for dem lide i lang tid!
Alle land komme enten til å le av Norge, hvis dette kommer ud i media rundt om verdens basis, eller så kommer di til å bli like hissig som resten av Norges befolkning i denne saken skulle blitt!
La kakene florere rundt Stortinget i protest!!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 30th 2006 at 4:50 pm
herregud så domt…15 år fo rlitt kakekast… at de i det hele tatt kommer opp med en slik påstand er jo helt på tur… litt av ett lan vi lever i… dette viser jo bare at folk i norge har null rett til noe som helst.. her er det staten som er den største banditt og styrer resten av folket som de vil,… de fleste tenker sikkert at det er bra osv…. men staten skal alltis ha noe igjen .,, ikke glem det! det e trist å ha det regelverk som vi har i norge.latterklig
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 30th 2006 at 5:03 pm
For en sutremøle hun kristin halvorsen er, men jeg kan forstå skrekken hennes. Tenk om det hadde vært en stein i den.. Da kunne hun jo blitt blind! Samme gamle snøball-leksa. Av alle politikere som har blitt kastet mat på gjennom tidens løp, er jo ironisk nok, gamle rotte-kristin kremen på kaka i “hvem som virkelig fortjener det”-listen. Jeg støtter whats-his-face helt og holdent. Ville nok ikke gjort det selv, men det kommer heller av mangel på baller enn mangel på lyst. Aprops baller: SV suger baller, og kristin halvorsen har vist gang på gang at hun ikke egner seg som statsråd (eller offentlig vesen) og forfatter av denne kommentar er i sterk tvil til at hun prøver å gjøre det som er best for landet vårt. Hun bør derfor avskjediges i skam. Kanskje også forsøkt henrettet på akershus ved kakekasting.. Sees i dass (det er dit vi er på vei). -H
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 30th 2006 at 5:05 pm
Videre fra Kristian H: I denne saken står ikke demokratiet i fare, og det var heller ikke hensikten. Derfor bør han frikjennes, og Kristin Halvorsen bør arresteres for falske anklager
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 30th 2006 at 5:10 pm
jeg er for Sv og stemmer med dem.
men det er faktisk helt sykt at en kake kaster får lenger straff enn pedofile og voldtektsforbrytere, den gutten fortjener ikke å få så lang straff og få livet sitt ødelagt..
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 30th 2006 at 5:50 pm
Jeg går ut ifra at bloggeren mener det er helt ok at Halvorsen og andre statsråder, fortrinnsvis på venstresiden, får bløtkaker i hodet hver eneste dag på jobben.
Nå viser det seg at han får 45 dagers ubetinget, det vil i praksis si at han er ute etter fire uker. Omtrent det samme som en fyllekjører, som kan si at “jeg hadde jo bare litt over 0,5 i promille, og det skjedde jo ingen ting…”
Det er en uting at barnslige folk ikke forstår at det finnes mer egnede fora for politiske diskusjoner enn å kaste ting på de som har påtatt seg politiske verv. Det kunne vært adskillig værre ting i kaka enn krem og syltetøy, og strafferammen – for det er det det er snakk om her – må ta høyde for det.
At bloggeren ikke skjønner (eller vil skjønne) at det er forskjell på strafferammer og idømt straff, antar jeg har med hans politiske sympatier å gjøre.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 30th 2006 at 6:11 pm
Tulling…
Sånne som deg gjør blogging en uting. Du forvrenger fakta of får med deg masse folk på dine argumenter som ikke henger på greip.
Den loven er jo ikke der for å ta kakekastere. Den er der for å ta folk som angriper folkevalgte representanter for landet vårt. Den ØVRE strafferammen er 15 år, og det er vel ikke så rart? Hvis man kidnapper statsministeren, skulle man da fått en liten bot? Bare fordi du synes at kakekasting er greit…
glem det.. jeg orker ikke å argumentere mere mot idiotiet ditt
lykke til videre
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 30th 2006 at 6:29 pm
ja, nå håper jeg virkelig at kommentarene her inne ikke er representativt for befolkningen i landet. Da ville det stått dårlig til. Så mye tåpeligheter samlet på ett brett har jeg ikke sett på lenge.
Folks fullstendige mangel på alminnelig folkeskikk, som kommer sterk til uttrykk her, gidder jeg ikke en gang kommentere. Det som faktisk er viktigere her er at mange ikke en gang skjønner forskjellen på angrep mot en partileder, og angrep på en statsråd. At dere i tillegg også klarer å lage sammenligninger mellom strafferammer og ilagt straff bekrefter bare hvor undermåls dere er!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 30th 2006 at 6:36 pm
Det er rart hvordan SV’ere ofte oppfordrer til sivil ulydighet mot ‘makta’ når de ikke er i besittelse av den. Men når de derimot befinner seg i en maktposisjon selv slår de ned med jernhånd på hva de fleste ville definert som en uskyldig guttestrek. Å illegge Waagaard en fengselstraff ville svekke allminnelige menneskers rettsoppfatning og være et hån mot rettsstaten Norge.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 30th 2006 at 6:53 pm
Når man leser dette er det innlysende at den som har skrevet denne bloggen overhodet ikke har forståelse for hva en strafferamme er. Den bestemmelsen som kakekasteren er tiltalt for favner vidt og omfatter alt fra kakekasting på en statsråd til at noen banker livskiten ut av Kongen med balltre.
Kakekasteren risikerer ikke 15 års fengsel, han risikerer ikke 1 års fengsel heller. Aktor har lagt ned påstand om 45 dager og sannsynligvis blir han ikke dømt til mer enn dette.
Det er skremmende at en person med så til de grader liten kjennskap om hvordan rettssystemet fungerer får publisere sine lite gjennomtenkte tanker på norges største nettavis. Det eneste som er mer skremmende er at journalister generelt heller ikke har forståelse for hvordan rettssystemet fungerer og på denne måten sprer en oppfatning i befolkningen om at rettssystemet ikke fungerer.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 30th 2006 at 7:00 pm
15 år for kakekasting er helt sykt, litt humor må dere vel tåle kjære politikere.
Mannen ville jo bare har det litt gøy, hvorfor skal dere være så seriøse når det kommer til alt?? dessuten lover dere gull og grønne skoger rundt om, å hva får vi, joda veier som ødelegger biler og løfter dere ikke kan holde, er det noen som skulle vært bura inn så er det dere. Dere er noen løgnere, finnes det ikke regler for det? det burde vært minst 10 år for hver løgn dere kommer med, da hadde ignen av dere åpna kjeften..
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 30th 2006 at 7:21 pm
Meir dumme folk enn de som har skrevet her skal ein leite lenge etter. Nesten ingen veit forskjell på maksimum straff og reell straff.
Minimumsstraffa for denne forbrytelsen er 14 dagar.
For å få 15 år må du sansynligvis skyte eller kaste ein håndgranat på Halvorsen. Kakekasting gir nok ned mot minimumsstraffen.
Kakekastaren har ikkje vist den store inteligensen i media i det siste heller. Ingen hadde jo fortalt at det ikkje var lov å kaste kake. Han meiner vel at bakaren burde fortalt han at kakekasting er forbudt før han fekk lov å kjøpe kaka.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 30th 2006 at 7:38 pm
Heh, fyren skulle spist kaken selv og heller kastet kakefatet i hodet på finansministeren.
Makan til sløsing med gode bakerverk.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 30th 2006 at 7:47 pm
I Norge kan en kakekaster kan få
lengre straff enn en voldtektsmann.
Det er noe feil med lovverket og de
som lager lovene.
Kakekasteren fortjener kakebu,
men bua er full og køen er lang.
Samfunnstjenste er en passende
straff. La ham jobbe en måned
gratis hos Fresesarmen eller
Kirkensbymisjon.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 30th 2006 at 8:07 pm
Påtalemyndigheten ønsker at Waagaard dømmes etter paragraf 99 i straffeloven der det blant annet heter at:
Den som ved vold, trusler eller andre ulovlige midler søker å hindre Kongen, Regenten, Statsrådet, Stortinget eller noen av dets avdelinger, Høyesterett eller Riksretten i sin virksomhet, straffes med fengsel i inntil 15 år.
Jeg kan ikke se at kakekasteren bryter denne loven. “ved andre ulovlig midler søker å hindre Statsrådet i sin virksomhet”. Den fornærmede tok seg tid til å møte den tiltalte på eget initiativ og den tiltalte hindret ikke Statsrådets virksomhet.
“Andre ulovlige midler” kan ikke ses på som kakekasting, det er bare en norm.
Konklusjon, ikke skyldig.
Bruk en annen paragraf.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 30th 2006 at 8:34 pm
hehehhe! Jeg har også skrevet min versjon, men du har ihvertfall rene fakta på bordet. Najs!
http://www.vgb.no/936...
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 30th 2006 at 8:49 pm
det er syykt! hadde det vært et slag i trynet, en draps trussel, eller… noe. Det var en kake! INGEN STEMMER PÅ SV ETTER DETTE, KAN IKKE SKJØNNE AT HUN KAN SITTE OG SE PÅ EN GÅ I FENGSEL FOR Å HA KASTET KAKE PÅ HENNE!!! OGSÅ FORSVARER HUN DET, SIER DET IKKE VAR NOE HYGGELIG…skjer med verden, neste gang noen kaster næringsmidler på meg, da blir det helvete! sjokkert.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 30th 2006 at 8:59 pm
ville noen i det hele tatt brydd seg hvis det var meg? jeg er jo “bare” den vanlige mannen i gata. Blir trakassert hver dag på jobben av uforskamma og uoppdragene kunder, kan jeg annmelde dem for trakassering? burde jo gå gjennom det. Jeg mener, politiet og rettsvesenet har jo så mye ressurser. så å bruke de på å etterforske slike ting skulle jo bare mangle. her blir alvorlige voldsepisoder henlagt hver dag… men kristin halvorsen sin annmeldelse står vel kanskje sterkere enn min… selvom jeg trodde det var like regler for alle.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 30th 2006 at 9:13 pm
Vel Hurrah meg rundt.
Hvis noen hadde kastet kake på meg, hadde jeg glatt gått til en av to tiltak:
1: Grisebanket fyren noe så inni Helv***
2: Smelt fyren i bakken, og holdt ham godt fast til politiet kom, deretter anmeldt ham for legemsfornærmelse og ærekrenkelser i offentlighet, med påfølgende sivilsak om oppreisning på en 30 – 40 000.
Nr 1 hadde vært mest moro, dog..
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 30th 2006 at 9:14 pm
Sykt, sykt sykt…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 30th 2006 at 9:23 pm
#28
Hør hør ;9
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 30th 2006 at 9:31 pm
dette har jo faktisk skjedd før, uten at det ble noen sak.. men er jo selvfølgelig skummelt når en sint BI student kan finne på å kaste kake på deg, da må sikkerheten skjerpes, for de livvaktene man hadde fra før klarte ikke å stoppe kaken, derfor må man ha flere
for en ulempe å måtte ha flere menn som følger etter deg hele dagen.. spesielt for en dame som kristin, dette må være en stor påkjenning, huff og huff:p
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 30th 2006 at 9:45 pm
jEG TRODDE DET BARE VAR I BARNEHAGEN OG I KARDEMOMMEBY MAN KASTA KAKE PÅ NOEN?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 30th 2006 at 9:49 pm
huff nå blir det en enda større pinsel å overvære bryllup
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 30th 2006 at 9:52 pm
Rent teorietisk og i hht strafferamme – ja, men jeg tror vel myndigheten tar til vettet etter hvert.
Jeg ser aktor har instilt på 45 dagers ubetinget fengsel mens forsvareren har innstilt på full frifinnelse. Møtes de på halvveien så blir det vel en bot poå kr 5000, saksomkostninger og 14 dager betinget. I så fall vil det harmonere en smule med andre dommer avsagt i dette samfunnet, men – tiden vil vise hva det blir til.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 30th 2006 at 10:29 pm
Så mye for gatas parlament – en gjeng med ignorante folk som tror de kan lese en overskrift og dermed forstå lovverk, sammenhenger og konsekvenser – og det selv etter de er forklart tydelig hva som menes med strafferammer.
Så, for n’te gang – loven sier ikke at en kakekaster får, eller kan få, 15 år.
Derimot kan en person som f.eks øver svært grov vold mot statministeren i hans/hennes virke risikere dette.
Tankeeksperiment: kakekasting får null straff. Hva er fremtidige konsekvenser?
ideas Anybody?
W
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 1st 2006 at 1:35 am
Kristin Halvoren er latterlig, selvfølgelig må hun tåle en kake. Hun har valgt et broiler liv i politikken.Jeg er selv fødyt og oppvokst på Grunerløkka, der hun bor.Hvis hun ikk etåler såpass, så mister hun min siste respekt.Hun vet ingtenting om det å vokse opp i et arbeiderstrøk, og ikke fortell meg at hun vil arbeiderene sitt beste.Min ønskedrøm hadde vært å treffe henne for en diskusjon… men tror det er for mye forlangt, hun kjenner jo ikke til grassrota
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 1st 2006 at 1:44 am
Er så enig med de fleste her, latterlige lave straffer for voldtekt. Og det spiller ingen rolle hva om kakekasteren får straff eller bot, en voldtekt er billigere enn å kaste kake på en minister. Latterlig.Kristin, du har valgt selv, voldtektofferet valgte ikke..
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 1st 2006 at 10:36 am
Noen punkter som er verdt å få med seg.
1) Kristin Halvorsen har ikke anmeldt kakekastingen.
2) Departementet har ikke anmeldt kakekastingen.
3) Påtalemyndighetene har tatt ut tiltale fordi de regner saken som prinsipielt viktig for hva folk kan gjøre mot landets ledere.
4) Strafferammen på den ene paragrafen i straffeloven tiltalen gjelder er på 15 år, fordi den også omhandler mer alvorlige tilfeller, slik som steinkasting og bombetrusler.
5) Paragrafen spesifiserer ingen minimumsstraff.
6) Påtalemyndighetene har lagt ned påstand om 45 dagers ubetinget fengsel, fordi de anser det som å være særdeles skjerpende omstendigheter. De mener altså at 45 dager er en streng straff for kakekasting mot en statsråd.
7) Kristin Halvorsen er innkalt som vitne i rettsaken, og kan ikke nekte å møte.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 1st 2006 at 11:08 am
Som flere andre her har påpekt sammenligner du øvre strafferamme i en sak, med konkrete dommer i andre saker. Det er jo bare tull.
45 dager i fengsel er det aktor krever, og det er den sammelikningen du kan trekke mot andre domfellelser. Men det er klart, da kommer jo fakta i veien for en morsom artikkel…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 1st 2006 at 11:30 am
Det er visst noen som ikke leser det jeg har skrevet (ialt 3 bloggposter, hvorav en igår) om denne saken.
Jeg forstår at påtalemyndigheten anser angrepet som en alvorlig sak. Men jeg stiller store spørsmålstegn ved paragrafen som er brukt for å utforme tiltalen.
Jeg minner om at også andre (deriblant Jagland og Brustad) tidligere er angrepet med kake. Og tidligere statsråd Anne Lise Bakken opplevet faktisk å få sin bil sprengt av en bombe (utenfor Stortinget).
Jeg har også belyst det faktum at aktivister på venstresiden flere ganger har brukt kakekasting som middel til å latterliggjøre samfunnsstørrelser. Men disse er ofte kapitalister – så da er det vel ikke så farlig.
Og for n’te gang: Det er forskjell på strafferamme og utmålt straff.
Men det er interessant å se hvilken strafferamme ulike forbrytelser har, og hvor det faktiske straffenivået ligger.
Ingen tvil om at angrep på medlemmer av regjeringen (eller Stortinget) er alvorlig. Men med kake????
Hadde det ennå vært bombe, smørsyre (som Halvorsens fettere på venstresiden flere ganger har truet med å bruke), hadde jeg forstått tiltalen.
Jeg skal ta de som argumenterer for denne tiltalen og strafferammen på alvor, hvis de hadde forsvart f.eks Vidar Kleppe og Jan Simonsen dengang de som medlemmer av Stortinget ble utsatt for angrep med øl og annet.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 1st 2006 at 1:48 pm
Her er det viktig å holde tunga rett i munnen: Det er selve paragrafen denne kakekasteren er siktet etter, som har strafferamme på 15 år. Dvs. at i de groveste tilfellene som går under denne paragraf, kan straffen bli 15 år. Det kunne f. eks, ha dreid seg om en bombe, men her dreide det seg om noe så ufarlig som en kake, og vedkommende ble da dømt til 45 dager. Er det så urimelig?
Er forøvrig meget enig med deg at straffeutmålinger i Norge kan virke urimelige i mange tilfeller, og fungerer dårlig som preventivt virkemiddel i forhold til organiserte kriminelle.
Oppfatningen blant disse er vel at i Norge så lønner det seg å være kriminell.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 1st 2006 at 2:10 pm
Jeg er ikke så sikker på at jeg er enig i tiltalen. Når Halvorsen og departementet ikke ønsket å anmelde forholdet, burde det kanskje fått ligge. Spørsmålet blir vel hva man skal godta at landets ledere blir angrepet med.
Når det gjelder Vidar Kleppe er jeg ikke helt sikker på at ølhelling på Tostrupkjelleren faktisk hindret hans arbeid som stortingsrepresentant, men hvis vi for sammenligningens skyld antar at det hadde skjedd på vei inn til møte i stortinget, ville nok samme paragraf kunne blitt benyttet. Jeg ville fortsatt syntes det var noe strengt, og spesielt hvis ikke Kleppe selv hadde ønsket å anmelde forholdet.
Jeg er helt enig i at det er interessant å se på strafferammer kontra påstand kontra straffeutmåling. For å ta voldtekt som et eksempel. Strafferammen for voldtekt er 21 år for “grov voldtekt,” og 10 år ellers. Hvis voldtekten involverer samleie er det spesifisert en minimumsstraff på 2 år. Det finnes også en “uaktsom voldtekt” med strafferamme på 5 år. Jeg har ikke noen grunn til å tvile på de tallene du oppgir som faktiske straffeutmålinger. Jeg synes straffeutmålingene her er for lave, men strafferamme på mer enn 21 år får man neppe med det første. Paragrafen som omhandler seksuelle overgrep mot barn er veldig lik den som omhandler overgrep mot voksne, bortsett fra at gjentatte overgrep mot barn under 10 år automatisk regnes som grov voldtekt i lovteksten.
Hvilken relevanse det har å trekke inn en sak der man ikke viste straffeutmålingen, og da du skrev det heller ikke påstanden, vet jeg ikke. Strafferammen på 15 år omhandler verre ting enn kaker, som f.eks. smørsyre og bomber som du nevner.
Det er forresten ikke forbudt å være pedofil i Norge. Derimot er det forbudt å gjøre overgrep mot barn. Det er ikke det samme. Man kan være pedofil uten å gjøre overgrep, og man kan gjøre overgrep mot barn uten å være pedofil. Så vidt meg bekjent blir de fleste slike overgrep gjort av folk som ikke er pedofile. Jeg kan forstå at folk ønsker å unngå at pedofile bor i nærheten av barna sine, og jeg ønsker at de er langt unna jeg også, men uthenging av pedofile som ikke har gjort noe galt, og det å fremstille det å være pedofil som forbudt, tror jeg neppe fører til noe annet enn at pedofile som ønsker å leve et mest mulig normalt liv uten å begå overgrep, aldri vil tørre å si det til noen for å få hjelp til dette. Jada, det er lettere å skrive pedofile i stedet for overgripere mot barn, men at det er lett gjør det ikke riktig.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 2nd 2006 at 3:58 pm
ser på strafferammene for ulike lovovertredelser det være seg grove eller bagateller.bløtkakekasting må vel tilhøre som en bagatell men gradert med 15 års fengsel,se i relasjon til innsest/voldtekt/grov umotivert vold og den strafferammen dette har så begynner man å tvile på rettssikkerheten i norge.se i aviser der dommene gjerne ligger fra bøter til 6mnd- 2år for sist nevnte forbrytelser.UHØRT spør dere meg
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 4th 2006 at 3:45 pm
30 dager. Videre kommentar er egentlig unødvendig. Men kanskje det er på tide å stoppe hysteriet nå?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 4th 2006 at 5:09 pm
Norge i ett nøtteskall!!!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 4th 2006 at 5:09 pm
Til alle asylsøkere,hiv kaker så for dere bli.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 4th 2006 at 6:21 pm
helt tragis at kake kasteren ble straffet en klekelig bot hadde nok gjort seg bedre
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende